۱۳۹۷ شهریور ۱۶, جمعه

تکنیک درشکه در صنعت خودروسازی!

لينك به منبع:

تکنیک درشکه در صنعت خودروسازی!

صنعت خودروسازی ایران
صنعت خودروسازی ایران
خودروسازی در ایران نزدیک به ۶۰سال سابقه دارد، اما به‌دلیل چپاول و غارت سردمداران و نهادهای رژیم در سطح پایینی از پیشرفت تکنولوژی قرار دارد و در حد مونتاژ باقی مانده است.
در حال حاضر ایران خودرو و سایپا که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در ایران هستند، تحت کنترل دولت و سپاه پاسداران قرار دارند و منبعی برای غارت و چپاول آنها است.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد «پراید» که یکی از محصولات شرکت سایپا است، بی‌کیفیت‌ترین خودرو است و سالانه جان هزاران نفر را در تصادفات می‌گیرد.
یکی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو در مصاحبه با تلویزیون حکومتی در زمینه عقب‌ماندگی ایران در صنعت خودروسازی می‌گوید: «متأسفانه ما در ایران به‌دلیل این‌که استراتژی برای صنعت خودرو نداریم و یک راه‌کاری نداریم که بتوانیم بر اساس آن حرکت کنیم، با این‌که ۵۰سال خودروساز هستیم و مثلاً ژاپن با یک فاصله کمی با ما خودروساز شده، کره ۱۰سال بعد از ما خودروساز شده و چین ۳۰سال بعد از ما خودروساز شده، ولی ما متأسفانه استراتژی که نداشتیم الآن عقبیم از همه آنها چین ۲۰سال است شروع کرده است تا آن موقع اصلاً نمی‌دانست پلتفرم چیه نمی‌دانست پروتوتایپ چیست. الآن اولین تولیدکننده منطقه است. با تعداد بسیار زیادی کار می‌کند به‌خاطر این‌که استراتژی داشتند ما استراتژی که در صنعت نداریم در صنعت خودرو به‌طور خاص نداریم».
البته حاکمیت آخوندی در این زمینه استراتژی داشته و آن حداکثر غارتگری و انباشت سود از جیب مردم ایران در صنعت خودرو سازی بوده است. زیرا سهام عمده این صنعت توسط سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای‌ است. بنابراین قواعد و قوانین حاکم بر پیشرفت صنعتی بر صنعت خودروسازی کشور حاکم نبوده است.
سایت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت رژیم در گزارشی از بررسی مشکلات صنعت خودروسازی کشور و از جمله در مورد کشمکش باندهای مافیایی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی تنها به یکی از موارد اشاره کرده و می‌نویسد: «ساسان قربانی، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، گفت: شرایط تولید خودرو در کشورهای ژاپن و آمریکا با ایران متفاوت است چرا که در این کشورها طراحی همزمان صورت می‌گیرد بدین نحو که از همان لحظات اولیه سازنده در کنار خودروساز قرار می‌گیرد. اما در ایران هنوز یک پلتفرم وجود ندارد و ۲خودروساز کشور موفق نشده‌اند به پلتفرم مشترک برسند.
قربانی تصریح کرد: قطعه‌سازانی که دانش فنی ندارند و به سراغ مشارکت با طرف خارجی می‌روند، به‌دلیل بزرگ نبودن سهم بازار، طرف خارجی حاضر به همکاری با آنان نمی‌شود و از طرف دیگر، خودروهای صادراتی در کلاس جهانی تولید نمی‌شود».
در زمینه عقب‌ماندگی صنعت خودرو در ایران تحت حاکمیت آخوندی یک مهره حکومتی در مصاحبه با تلویزیون رژیم می‌گوید: «تا سال ۵۷ که مثلاً یه مدل داشتیم همان آقایی که آمد ایران به‌نام تریبال بود.ایران سال ۴۶ «خورو» راه انداخت رفت کره، کره را از سال ۵۷ ما شروع کرده تا الآن کره کجای کار در صنعت خودروسازی است و ما کجاییم»!
در مورد علت این همه عقب نگه‌داشتن صنعت خودروسازی ایران پاسدار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه موسوم ثارالله سپاه پاسداران، در گفتگو با خبرگزاری مهر ۱شهریور ۹۷ گفت‌: «دلیل این‌که ما نتوانستیم پیشرفت کنیم، وابستگی فکری مسئولان این حوزه هاست؛ از سوی دیگر منافع شخصی بر منافع ملی اولویت داشته است وگرنه تکنولوژی خودرو پیچیده نیست».
این‌چنین است که وابستگی فکری به نظام ولایت فقیه و منافع فردی و غارتگرانه آخوندی نه تنها چیزی از صنعت و پیشرفت برای مردم ایران باقی نگذاشته است، بلکه در زمینه صنعت دهه‌ها ایران را به عقب برده است. آن‌چنان‌که یکی از مهره‌های حکومتی اعتراف می‌کند که «نیم قرن عقب افتادگی تکنولوژی در صنعت خودرو» وجود دارد.(سایت امروز فردا را می‌سازیم ۱۹آبان ۹۴)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر